Salgskanaler
Hvor i landet du driver markedshage, nærhet til marked, målgrupper - alt spiller inn på hva som er lønnsomt for din grønnsaksbedrift. Nedenfor finner du en en oversikt som gir deg en innføring i disse salgskanalene sine viktigste trekk, samt fordeler og ulemper. Vi håper denne oversikten skal gjøre det lettere for deg å få oversikt og velge salgsstrategi for din markedshagesatsing.

For mange produsenter er forutsigbarhet og stabil inntekt viktig. Men det er sjelden at en salgskanal kan tilby det, ikke minst fordi produksjonsvolum er delvis uforutsigbart. Derfor pleier mange produsenter å bruke flere salgskanaler.
En fordel med det er at man da har “flere ben å stå på”. En del salgskanaler kan være ustabile, for eksempel kan en restaurant eller butikk legge ned, og da er det en fordel å ha andre salgskanaler i tillegg. Flere salgskanaler gjør det også mulig å tilrettelegge for sesongvariasjoner. For eksempel har restauranter ofte større behov for varer i fellesferien, når vanlige andelshavere eller abonnenter er bortreiste og har mindre behov for grønnsakene.
Markedshagedyrking er småskalaproduksjon og da er det mindre aktuelt å levere til de store kjedene eller gjennom anbudsprosesser til den offentlige sektoren. Dersom du likevel er interessert i disse, finner du noe informasjon om dem i denne oppsummeringen om alternative salgskanaler (Debio).