Markedsføring
Markedsføring
Bedriften din bør ha en helhetlig profil, slik at det er enkelt for kundene å gjenkjenne avsender og produkt. I oppstartsfasen holder det å lage en rød tråd i stil, farger, bildebruk og tekst. Tenk over hvordan du vil bli oppfattet, og sørg for at de visuelle elementene henger sammen med resten. Navnet på bedriften er også viktig, det bør være gjennomtenkt fordi det er vanskeligere å endre senere. (Råd: Navnet bør ikke være for langt og komplisert.)
Når bedriften din har kommet godt i gang kan du f.eks. søke etableringsstøtte fra Innovasjon Norge til å videreutvikle design og logo sammen med firmaer som jobber med dette.
Tips til oppstartsfasen
Finn et godt bedriftsnavn som klinger bra, sier hva du driver med og ikke er for komplisert. Sjekk gjerne at du kan få tak på domene (sjekk på norid.no), Facebooksider og Instagramsider. Hva er ledig og hva er tatt av andre? Det er upraktisk å havne som nr. 5 på lista over gårder eller bedrifter som har samme navn. (Pass også på at taggen på profilen blir det samme som navnet, slik at det er enkelt for andre å tagge deg i innlegg og dermed gi deg markedsføringshjelp.)
Bruk tid på å lage en kort introduksjonstekst om bedriften din, gjerne to-tre setninger, som du bruker innholdet fra når du skal presentere bedriften din muntlig også. Denne teksten kan du gjenbruke på sosiale medier, nettsider, når du blir bedt om å sende tekster til festivaler osv.
Finn tre gode bilder som du kan bruke til mye: Grønnsaker i søkelyset, portrett av deg/dere som driver og et bilde med markedshagen/gården. Sørg for at du har både høyde-og breddeformat på bildene.
Dersom du liker å designe ting selv, kan det å ha en konto på Canva.com være nyttig. Der designer du mye materiell enkelt (ferdige maler) og gratis ved å opprette konto.
Det er mange markedsføringskanaler å velge mellom, og du har ikke tid til å være godt synlig over alt. Velg ut fra hvor du når dine kunder! Hvis du ikke vet f.eks. hvilke sosiale medier dine kunder bruker mest, bør du starte med å sjekke ut det.
Logo
En god logo gjør det enklere for kundene å gjenkjenne dine produkter. De fleste har nytte av å lage en «profesjonell» logo fra starten, for å synliggjøre at man driver næring og ikke hobby. Det betyr ikke at det trenger å koste en million å lage den, og det er mulig å lage den selv, men det finnes mange grafiske designere som er gode på dette og som ikke nødvendigvis koster mye å bruke.
Husk at logoen ikke bør være for komplisert, det er vanskeligere å oppfatte. Antall farger i logoen kan påvirke designmuligheter og trykkekostnader.
Tips: Stempel
Flere markedshageprodusenter har fått laget stempel av logoen sin slik at de enkelt kan merke papirposene med egen logo. Da kan du kjøpe nøytrale poser i ulike størrelser, og du kan prøve deg litt fram før du evt. velger noe mer avansert.
Sosiale medier (SoMe)
De fleste lokalmatprodusenter velger å bruke tid på Facebook og Instagram.
Begge steder bør du lage en bedriftsside i tillegg til din private side. Start her:
https://www.facebook.com/pages/create/?ref_type=site_footer
- Pass på at taggen for siden blir bedriftsnavnet, så det er enkelt for andre å tagge deg. Du bør koble Facebook og Instagram sammen, så innhold automatisk blir publisert begge steder.
- Mat er visuelt, bruk det! Du trenger bilder og korte tekster, men om du også legger til korte videofilmer er det en stor fordel. Du kommer langt med mobilen din.
- Dersom du tar noen runder med mobilkameraet i åkeren, i salgssituasjoner og i produksjonen hver sesong, har du et bildearkiv å ta av til senere. Du vil stadig trenge nye bilder, men med et lite arkiv har du mye å gå på.
- Se og lær av det andre legger ut, men legg deg på en linje som passer for deg ut fra hva du vil dele med kundene dine, språkstil, bildebruk o.a.
- Du bør poste innlegg når følgerne dine er aktive. Du kan se statistikk over dette under innsikt på bedriftssiden, men generelt sett er det om morgenen og kvelden.
- Både på Facebook og Instagram bør du poste både innlegg og historier. Breddebilder/firkantet format er best til innlegg, høydebilder er best til historier.
- Du bør poste innhold jevnlig. Lag en enkel plan, f.eks. kan du ha som mål å poste to innlegg og to historier pr. uke. Litt mer i høysesongen og litt mindre i lavsesongen. Dersom du skal selge grønnsaker fra august til november, kan du ikke starte arbeidet med markedsføring i august. Du må varme opp kundene lenge før den tid.
- Innhold: Gjennom bilder og tekst inviterer du på en måte kunden hjem til gården din. Gi en opplevelse av det som ligger bak grønnsakene og prislistene de selv kan se. Fortell om arbeidet bak maten og la sesongene inspirere deg. Vis fram gårdens historie, den vakre naturen rundt gården, livet i jorda, livet på gården, oppal, utplanting, såing, innhøsting, produktutvikling, besøk på gården fra kokker osv. Du kan formidle at produktene dine er resultat av naturens samspill og din innsats.
- Dette handler om å øve seg på historiefortelling, men ikke fortvil: Det er mye som skjer på din åker som er eksotisk for folk flest. Korte tekster er helt fint!
- Kunder liker å bli underholdt, lære ting, oppskrifter og at du er personlig (men ikke privat). Det handler om relasjonsbygging og dialog. Det betyr også at du må svare når du får spørsmål.
- Inviter venner til å like siden din, og del innlegg fra siden din på din private side også innimellom.
- Husk at du kan forhåndspublisere ved å bruke Meta business, det er nyttig for travle folk! Meta buisness finnes også som egen app.
- Dersom du selv ikke trives med sosiale medier, kan du få hjelp av andre (ungdomene i huset?).
- Det finnes mange kurs og tips på nettet - søk etter kurs som passer deg og det sosiale mediet du trenger å styrke kunnskapen din på.
TIPS!
- lær mer om hvilke grupper som bruker hvilke sosiale medier i Norge: https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker
- om sammenhengene mellom merkevarebygging og forretningsmodell:
https://landbruksnytt.no/kompetansenettverk-lokalmat/article/merkevarebygging-i-praksis
Nettside
En nettside for en liten bedrift bør først og fremst inneholde informasjon som ikke endrer seg så ofte: Kort tekst om bedriften og den/de som driver den, kontaktinformasjon, fakturaadresse, veibeskrivelse, tydelig informasjon om hvor og hvordan kundene kan få tak på produktene, gode bilder, samt lenke til bedriftens sider i sosiale medier.
Hvor mye informasjon som bør ligge der om produktene, avhenger bl.a. av hvor ofte du endrer sortiment, emballasje og pris. For kundene er det fint å få en ryddig oversikt på en nettside, men ikke dersom informasjonen lett utdateres.
Dersom du ikke har tenkt å oppdatere nettsiden hver uke, bør du ta hensyn til det når du lager teksten. For de fleste vil det være fornuftig å henvise til sosiale medier for løpende oppdateringer. Noen bruker også nettsiden til å ta i mot bestillinger/nettbutikk.
For de fleste er det klokt å vente med å lage en påkostet nettside, det vil ofte kunne være del av et designprosjekt som du søker etablererstøtte om hos Innovasjon Norge (se ovenfor).
Dersom du driver gård anbefaler vi å opprette en gratis side på Norske gårder. Du kan opprette siden selv. Bondens marked har et samarbeid med dem. Hvordan siden vil være om ti år vet vi ikke, men inntil videre gir de god synlighet i søkemotorer ol. og det er også mulig å legge til enkelte tjenester (booking ol.). For noen oppstartsbedrifter kan denne siden erstatte en nettside, så kan man utvikle egen nettside når bedriften har kommet mer i gang.
Etiketter
Ikke alle har behov for etiketter, men skal du videreforedle grønnsakene kommer du garantert borti dette. Dette kan du få hjelp av en designer til å gjøre, og spørsmålene under bør du uansett svare på for å lette arbeidet med å ta valg under utforming av etikettene og logoen.
Du kan printe ut selv hjemme (husk at de skal tåle vann!), eller bestille på nett.
Hva bør du tenke på?
- Form og farger: Må stå i stil med resten av profilen til bedriften. Kan også brukes til å differensiere mellom ulike produkter.
- Format: Kan samme format brukes på flere produkter? Hvordan får du flest mulig etiketter på samme trykkeark? Her er det penger å spare.
- Funksjon: Etiketten skal bidra med informasjon til kunden. Den bygger også merkevaren til bedriften. Noen ganger kan etiketter ha andre funksjoner, som å lukke poser eller forsegle flasker.
- Hva skal etikettene festes på, hvor lang holdbarhet og i hvilket miljø (temperatur/fukt) skal produktene være?
Noen leverandører som er verdt å sjekke:
MCC Label Norway AS - Trykt i Norge
Om Sign&Print (signogprint.no)